Qi Gong, ejtsd: Csíkung

Témakör: Emberek

A csíkung szó évezredekre visszanyúló hagyományos kínai testgyakorlatokat jelöl. Lényege, hogy az energia, mandarin kínai nyelven a csí a test energiaútjain, a meridiánok mentén halad az emberi szervezetben, összekötve szerveket, szervrendszereket. Ha a csí útja gátolva van, van huzamosabb ideig nem áramlik megfelelően, betegségek kezdenek kialakulni. A csíkung gyakorlatok – köztük a csíkungon alapuló taicsí gyakorlatok is – ezt az energiaáramlást hivatottak helyreállítani, egészséges szinten tartani, gyengéd, méltóságteljes mozdulatokon, mozdulatsorokon keresztül. A lényeg az emberi test – és az őt magába foglaló természet – ellentétes oldalainak egyensúlyban tartása. Amikor ez a két oldal, a yin és a yang oldalak egyensúlyban vannak, szervezeted, tested, lelked jó egészségnek örvend.

Tai Csí és csíkung

A tai csí szó valószínűleg ismerősebben cseng számodra, és talán a reggeli parkokban taicsízó embereket is látod magad előtt. Igen, a tai csí egy olyan különleges küzdősport, mely az ún. belső csíkungon alapszik, és célja az öregedési folyamatok lassítása, az ízületi mozgékonyság fenntartása, az egyensúlyérzék fejlesztése. Mindezek kritikus fontosságúak az emberi öregedés során. A tai csí gyakorlatsorok komplexek, valóságos koreográfiák épülnek fel belőlük. A csíkung gyakorlatok jóval egyszerűbbek, sorrendjük nem feltétlenül kötött. Az egyes testrészek – például a mellkas, vagy az alsóhát – megütögetése, a fülek megdörzsölése is megtalálható a csíkung gyakorlatok között.

Az ókori Kínában rájöttek arra, hogy ha bizonyos mozdulatok mellé megfelelő mentális koncentráció és légzéstechnika párosul, akkor fejleszthetők az ember fizikai és mentális tulajdonságai, valamint – a meridiánok mentén történő energiaáramlás befolyásolásával - jótékonyan alakíthatók a belső anyagcsere folyamatok. A gyakorlatok évszázadról évszázadra fejlődtek tovább, ahogy mind az állatokat, mind az embert tanulmányozva felfedezték az ízületek természetes mozgásvilágát. A mozdulatsorok később főleg vallási gyakorlatokhoz kapcsolódtak, érdekesség, hogy például a füstölők égetésével egyszerre tartották távol a rovarokat és mérték az gyakorlatvégzés időtartamát. Hamarosan a csíkung gyakorlatok a meditáció alkotórészeivé lettek, és beférkőztek a taoista, buddhista, konfuciánusz, küzdősportokat és kínai orvoslást tanító iskolákba.

Az 1950-es évek folyamán kezdődtek meg a csíkung technikák máig tartó tudományos vizsgálatai. 1989-ben hivatalosan is elfogadták a kínai kórházakban a gyógyulásért végzett orvosi csíkung kezeléseket. 1996-tól a csíkung része a kínai Nemzeti Egészségprogramnak. Mára tudományos bizonyítást nyert, hogy a gyógyító és spirituális csíkung gyakorlatok végzése jótékonyan hat a szívbetegségeknél, fájdalomcsökkentés, kábítószerfüggőségből való felépülés, depresszió és szívbetegésekből való rehabilitáció során.

Dinamikus térhódítás

Hamarosan a fitneszedzésekbe is betörnek a csíkung gyakorlatok: a tájékozottabb személyi trénerek és fitneszinstruktorok – a tréningek színesítése, tökéletesítése érdekében – egyre több csíkung gyakorlatot fognak az edzésekbe lopni.

Tedd Te is ezt: tájékozódj programfüzetekből, internetről mikor merre nyílik lehetőség a csíkung gyakorlására és meríts Te is egy nagy kanállal a Kelet bölcsességéből!